Stressforløb for ansatte

Stressforløb for ansatte - en strategi med positiv effekt

Ansatte i et individuelt stressforløb:

Jeres medarbejder får personlig støtte og konkrete redskaber til at håndtere stress og (gen-)finde balance. 

  • Personlig støtte:
    • Et trygt og fortroligt rum, hvor medarbejderen kan bearbejde årsager-og-sammenhænge samt genfinde ro.
    • Individuelt tilpassede værktøjer og teknikker, der imødekommer deres specifikke behov.
  • Konkrete redskaber:
    • Hjælp til at håndtere stress og genfinde balance i både arbejds- og privatliv.
    • Udvikling af en bæredygtig indslusningsplan, der sikrer en succesfuld tilbagevenden til arbejdspladsen.
  • Øget selvbevidsthed:
    1. Forståelse af egne reaktionsmønstre og udløsende faktorer.
    2. Redskaber til at forebygge mod fremtidig stress og opbygge en sundere livsstil.

 

Med en stresscoach tilknyttet virksomheden vil I få jeres ansatte styrket retur og måske hurtigere end, hvis den ansatte selv forsøger at klare det selv.

Den ansatte guides og støttes gennem alle faser og overlades ikke bare til sig selv, uden at få indsigt i egne adfærdsmønstre og dertil hørende redskaber til fremtidig brug.

Det er både billigere for virksomheden at sende sine stressede ansatte til en stresscoach både hvad angår sygedage, men også i produktionsomkostninger.

Ligeledes kan en klar og god strategi forebygge stress på arbejdspladsen så I optimerer medarbejdertrivslen og holder sygemeldinger nede.

Stressforløb for ansatte - en enkel og effektiv strategi
Et individuelt og skræddersyet stressforløb til virksomhedens ansatte. Mange hilsner Eva Arentoft

Temaer i et medarbejderforløb:

  1. Skaber ro
  2. Job og udløsende faktorer
  3. Privatlivet og udløsende faktorer 
  4. Vaner og adfærd
  5. Status og redskaber
  6. Støtte i at vende retur til arbejdspladsen
  7. Et par opfølgende samtaler om status ifm. indslusningsplan
Invester i stressforløb for de ansatte – det betaler sig

Stresscoach tilknyttet virksomheden

Når medarbejdere og ledelse har en åben og ærlig kommunikation omkring trivsel, så mærkes det på bundlinjen. Er der derimod ingen trivselspolitik eller nogen dialog ledelse og medarbejdere imellem, øges mistrivsel og sygefravær. Det betaler sig at have en politik- og en strategiplan for stress. 

At have en stresscoach tilknyttet virksomheden gør, at der kan sættes tidligt ind ved de første symptomer.

Medarbejderforløb – enkelt og effektivt:

  • En kontaktperson fra virksomheden (fx HR-medarbejder eller nærmeste leder) og jeg aftaler, at jeg har en første telefonsamtale med jeres medarbejder (en uforpligtende og gratis første samtale).
  • Er jeres medarbejder indstillet på et forløb? Det er den første forudsætning for at et forløb har en positiv effekt. I denne første og gratis telefonsamtale (ca. 20 min.) fortæller medarbejderen mig om hovedproblemet og beskriver sin tilstand.
  • Hvis et forløb opstartes, skræddersyes et forløb efter første møde. Her fokuseres på ro. Herefter arbejder vi med områder inden for job, privatliv og adfærd.

Jeg arbejder altid med fuld fortrolighed i forhold til klienten (medmindre jeg får viden om ulovligheder). For at sikre et trygt rum, hvor vi vender de sårbare emner er det vigtigt at jeg giver jeres medarbejder et fuldstændigt fortroligt rum, så jeg videregiver ingen information til virksomheden.

Faktura sendes til virksomheden efter hver samtale. Priser kan findes her.

Investér i jeres medarbejderes trivsel – det skaber et stærkere og mere produktivt arbejdsmiljø. Kontakt mig i dag for en uforpligtende samtale.

Når I tildeler en medarbejder et stressforløb hos Eva Arentoft

Vær på forkant

Hellere være på forkant af stress-sygemeldinger. Der er nogle vigtige spørgsmål som I kan stille jer selv som virksomhed/ledelse, så I bedre kan forebygge mod stress og mistrivsel på arbejdspladsen.

Det er vigtigt at I tager stilling til, hvordan I tager jer af både den stressede under sygemelding samt dennes kollegaer:

Hvordan forebygger I for stress: 

Hvordan understøtter I ledere i at opdage stress-signaler blandt deres teams?

Hvordan sikrer I, at medarbejderne har en sund balance mellem arbejde og fritid?

Hvordan evaluerer I løbende arbejdsbelastningen for at forebygge overbelastning og udbrændthed?

En virksomhed, der har en veludviklet stressplan, signalerer ikke kun omsorg for sine medarbejdere, men også en proaktiv tilgang til at forebygge sygefravær, øge produktiviteten og skabe et sundere arbejdsmiljø.

Hvilke konkrete ressourcer tilbyder I medarbejdere, der oplever tegn på stress?

Hvordan følger I op på trivsel og mental sundhed blandt medarbejderne på lang sigt?

Har I en åbenhed og et trygt miljø på arbejdspladsen? Taler I åbent og ærligt sammen om de udfordringer virksomheden og ledelsen står overfor?

Hvilken rolle spiller ledelsen i at fremme en kultur, der prioriterer mental sundhed og trivsel?

Følges kompetencer og ansvar altid ad? Er der altid taget højde for dette ved organisationsændringer?

Har I nogen politikker for at sikre pauser, fleksibilitet eller stress-relateret støtte under deadlines?

Skabes der mere arbejdspres hos kollegaer
når der sygemeldes? Er der fleksibilitet ift. arbejdsmængde, hvis en medarbejder i en periode gennemgår en privat krise (skilsmisse, tab/sorg, osv.)?

Hvordan evaluerer I løbende arbejdsbelastningen for at forebygge overbelastning og udbrændthed?

Særordninger/fleksibilitet ift. livsbegivenheder? (orlov ifm. pasning af terminal pårørende, sorgpolitik, mere fleksibilitet i arbejdstid ifm. små børn, osv.)

Hvis du vil fordybe dig mere i trivsel på arbejdspladser kan jeg anbefale dig at læse mere om det hos Det National Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA):